مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، سعید تاجیک، از وجود حدود ۷.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد که هر کدام بهطور میانگین سالانه ۱۰۰۰ لیتر سوخت مصرف میکنند. مجموع این مصرف سالانه به ۷.۵ میلیارد لیتر میرسد؛ عددی که نشان دهندهی اتلاف عظیم انرژی و فشار مضاعف بر منابع ملی است.
افتتاح آزمایشگاه آلایندگی یورو۶
تاجیک در مراسم افتتاح آزمایشگاه آلایندگی خودرو یورو۶ گفت:
«در چهار سال گذشته تمام سود مجموعه در زیرساختها سرمایهگذاری شده و هدف ما دستیابی به کیفیت بالاتر زندگی مردم تا افق ۲۰۳۰ است.»
او افزود: از سال ۱۳۸۴ تاکنون، این شرکت موفق به راهاندازی مجموعهای از آزمایشگاهها در حوزههای خودرو، موتورسیکلت، موتور دیزل، خودرو برقی و سامانه تهویه مطبوع شده است. اجرای استاندارد یورو۵ در سال ۱۳۹۶ نقطه عطفی در این مسیر بود و اکنون نوبت به یورو۶ رسیده است.
فاصله ۱۰ ساله با اروپا در اجرای استانداردها
مدیرعامل ISQI با اشاره به فاصله استانداردهای زیستمحیطی ایران و اروپا گفت:
«حدود ۱۰ سال از اروپا عقب هستیم و این شکاف باید با اجرای سریعتر استانداردهای یورو۶ کاهش یابد.»
وی از سرمایهگذاری سه میلیون یورویی برای احداث آزمایشگاه یورو۶ خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تصویب الزامات قانونی، تستهای یورو۶ در ایران به زودی اجباری شود.
اصلاح معاینه فنی و کنترل آلایندگی
تاجیک با انتقاد از ضعف ساختار معاینه فنی خودروها تأکید کرد:
«در حالیکه معافیت معاینه فنی در ایران چهار سال است، در اروپا تنها دو سال است. همچنین حد مجاز استاندارد معاینه فنی ما سه برابر یورو۵ است که باید اصلاح شود.»
او افزود: کیفیت پایین سوخت نیز از عوامل مهم افزایش آلایندگی خودروهای فرسوده است و نیازمند بازنگری فوری در استانداردهای تولید و نظارت است.
ضرورت نوسازی ناوگان و کنترل دقیق معاینه فنی
در پایان، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با تأکید بر لزوم نوسازی ناوگان فرسوده و کنترل جدی تر مراکز معاینه فنی گفت:
«خودروها باید بر اساس استاندارد یورو۶ ارزیابی شوند و وضعیت کاتالیست ها بهطور منظم بررسی گردد تا بتوان از اتلاف میلیاردها لیتر سوخت و آلودگی محیط زیست جلوگیری کرد.»
