وی اظهار کرد: «عرضه خودرو در بورس کالا میتواند واسطهها را کاهش دهد، هرچند بهطور کامل حذف نمیشوند. با این حال، این اقدام نیازمند ساختار نظارتی قدرتمند است تا بتواند فرآیند عرضه را کنترل و شفافسازی کند.»
این کارشناس تاکید کرد: «سازمان بورس باید با جدیت بیشتری وارد میدان شود و نظارت مؤثری بر روند عرضه خودرو در بورس کالا داشته باشد. این مسیر باید آغاز شود و در ادامه ایرادات آن برطرف گردد.»
ناکارآمدی سیاستگذاری؛ پوششی زیر سایه بورس؟
وی تصریح کرد: «اصرار بر عرضه خودرو در بورس ممکن است پوششی برای ناکارآمدیهای مزمن در سیاستگذاری صنعت خودرو و وزارت صمت باشد. طی سالهای گذشته، این حوزه با مشکلات جدی مواجه بوده و همچنان بدهیهای سنگینی به قطعه سازان دارد.»
کاووسی تشریح کرد: «برخی خودروسازان با تأسیس شرکتهایی تحت عنوان قطعه ساز ایرانی، قطعات بیکیفیت چینی را وارد کرده و با برند داخلی عرضه میکنند. این روند، انحرافات و تخلفات گستردهای را در صنعت خودرو رقم زده است.»
سوء مدیریت؛ ریشه مشترک بحران در همه بخشها
وی خاطرنشان کرد: «مشکلات صنعت خودرو تنها محدود به این حوزه نیست. در بانکداری، انرژی، گاز و آب نیز با چالشهای مشابهی مواجه هستیم. امروز در سمینار بانکداری، شاهد بودیم که این بخش نیز با ایرادات ساختاری و وصله پینههای متعدد دست و پنجه نرم میکند.»
مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی در پاسان یادآور شد: «همه این بحرانها به یک عامل مشترک بازمیگردد: سوء مدیریت. این واژه باید در ذهنها باقی بماند، چرا که سوء مدیریت کشور را به لبه پرتگاه کشانده و در مسیر نابودی قرار داده است.»
