سیستم قیمت‌گذاری خودرو در ایران متحول شد: آزادسازی قیمت‌ها با نظارت دولتی

تغییرات اساسی در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی

 

شورای رقابت در مصوبه اخیر خود (جلسه ۵۴۳ مورخ ۲۵ مرداد) سیستم قیمت‌گذاری خودرو را دگرگون کرده است. بر این اساس:

  • خودروسازان می‌توانند به صورت مستقل قیمت محصولات خود را بر اساس فرمول «کاست‌ پلاس» تعیین کنند.

  • سازمان حمایت فقط نقش نظارتی بر محاسبات قیمت خواهد داشت.

  • این تغییر برای خودروهای سواری بنزینی و دیزلی اعمال می‌شود.

  • خودروهای برقی از این قانون مستثنی هستند.

 

جزئیات مصوبه جدید

 

ماده ۱: تعاریف کلیدی

 

  • وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت

  • سازمان حمایت: سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان

  • خودرو: خودروهای سواری تولیدی و مونتاژی

 

ماده ۲: تشخیص انحصار

 

  • بازار خودروهای سواری انحصاری تشخیص داده شد.

  • خودروهای برقی مستثنی هستند.

 

ماده ۳: مکانیسم قیمت‌گذاری جدید

 

  • قیمت‌گذاری بر اساس ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها

  • خودروسازان موظفند مستندات محاسبات را به سازمان حمایت ارائه دهند.

  • در صورت اختلاف، قیمت سازمان حمایت ملاک خواهد بود.

  • الزام به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده هر شش ماه.

 

ماده ۴: شرایط خریداران

 

  • حداقل سن خریدار: ۱۸ سال

  • ممنوعیت خرید برای دارندگان پلاک فعال خودرو

  • ممنوعیت خرید برای کسانی که در ۴۸ ماه گذشته (ایران خودرو و سایپا) یا ۲۴ ماه گذشته (سایر شرکتها) خودرو خریده‌اند.

 

تأثیرات این تغییرات

 

مزایا:

 

  • افزایش انعطاف‌پذیری خودروسازان در قیمت‌گذاری

  • کاهش بوروکراسی قیمت‌گذاری

  • امکان رقابت قیمتی بین تولیدکنندگان

 

⚠️ چالش‌ها:

 

  • نگرانی از افزایش قیمت‌ها در شرایط انحصاری

  • نیاز به نظارت دقیق بر محاسبات هزینه

  • احتمال سوءاستفاده در غیاب رقابت واقعی

 

نظرات شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *