چرا خریداران جوان چینی هنوز برند های ژاپنی را «لاکچری‌ تر» می‌دانند؟

در حالی که شرکت‌های چینی از نظر فناوری جهش بزرگی داشته‌اند، برخی مصرف‌ کنندگان در جنوب چین همچنان برای بازدید از برند های ژاپنی صف می‌کشند. شو، یک خریدار ۲۷ ساله از فوشان، می‌گوید تأثیر رسانه‌های هنگ‌کنگ و تایوان باعث شده خودروهای ژاپنی تصویری رده‌بالا و لوکس در ذهن مردم داشته باشند.

 

 

روز شنبه، علاقه‌مندان به خودرو که در یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های سالانه خودرو چین در حال بررسی برند های ژاپنی بودند، تنش‌های دیپلماتیک بین دو کشور را نادیده گرفتند و اعلام کردند که هنگام انتخاب یک وسیله نقلیه، کیفیت و ارزش در برابر قیمت همچنان بر سیاست اولویت دارد.

 

وانگ ۴۲ ساله، که در بخش تحقیق و توسعه یک شرکت بزرگ فناوری کار می‌کند، در حالی که هاچ‌ بک‌ های هوندا را در نمایشگاه بین‌المللی خودرو گوانگژو نگاه می‌کرد و از ذکر نام کامل خود خودداری کرد، گفت: «اقتصاد، اقتصاد است و سیاست، سیاست؛ این دو نباید با هم ترکیب شوند.»
خودروهای ژاپنی در میان ده‌ها خودروساز داخلی و خارجی به شدت برجسته بودند، به طوری که صدها نفر برای تماشای رقص‌های هماهنگ با موسیقی تِکنو به نمایشگاه هوندا هجوم آوردند.
روابط چین با ژاپن پس از آنکه سانائه تاکایچی، نخست وزیر ژاپن، اعلام کرد هرگونه حمله چین به تایوان که بقای ژاپن را تهدید کند، می‌تواند پاسخ نظامی توکیو را به دنبال داشته باشد، به شدت بدتر شده است.
این اختلاف به عرصه تجاری نیز سرایت کرده است: کنسرت‌های نوازندگان ژاپنی در چین به طور ناگهانی لغو شده‌اند و پکن به شهروندان خود در مورد سفر به ژاپن هشدار داده است.
لی، بازدیدکننده ۳۰ ساله در نمایشگاه خودرو، گفت که او انتظار دارد شاهد واکنش‌های منفی علیه کالاهای ژاپنی باشد و به حوادثی در یک دهه پیش اشاره کرد که طی تنش‌های دیپلماتیک قبلی، خودروهای ژاپنی تخریب شده بودند. تمام بازدیدکنندگان چینی که رویترز با آن‌ها صحبت کرد، از ذکر نام کامل خود خودداری کردند.
او گفت: «حتی اگر چنین تبلیغاتی وجود داشته باشد، مردم در قلب خود قضاوت خواهند کرد که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.» او افزود که در بازار جهانی‌ شده امروز، بسیاری از برند های ژاپنی عمیقاً با شرکای چینی ادغام شده‌اند.
در این نمایشگاه، غرفه نیسان به طور برجسته‌ای سیستم‌های صوتی خودروی هوآوی را تبلیغ می‌کرد، در حالی که هوندا یک ربات با برند مشترک هیک‌ر وبات چین را به نمایش گذاشته بود.
لی گفت: «در سطح جهانی، هیچ کس نمی‌تواند بدون دیگری دوام بیاورد، درست است؟ نمی‌توانید جدا شوید.»
وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که روابط تجاری با ژاپن بر اثر اظهارات تاکایچی «به شدت آسیب دیده» و از او خواست که گفته‌های خود را پس بگیرد. مقامات ژاپنی می‌گویند این کار امکان‌پذیر نیست و افزودند که اظهارات او موضع دیرینه توکیو در قبال تایوان را تغییر نمی‌دهد و هرگونه عقب‌نشینی خودکشی سیاسی محسوب می‌شود.
این وضعیت باعث شده است که شرکت‌های ژاپنی برای یک دوره طولانی از سردی روابط آماده شوند.
اگرچه سهم چین از فروش جهانی خودروسازان ژاپنی به دلیل رقابت شدید تولیدکنندگان داخلی خودروهای برقی کاهش یافته است، اما دومین اقتصاد بزرگ جهان (چین) همچنان بخش عمده‌ای از تولید آن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و یک قطب مهم تولید باقی مانده است.
یوشیکو کیجیما، سرکنسول ژاپن در گوانگژو، پس از بازدید از غرفه نیسان در روز جمعه، گفت: «چین بازار بزرگی برای خودروها است، و ما در دولت موقعیتی داریم که از خودروسازان ژاپنی حمایت کنیم، بنابراین، آفرین!»
او هنگامی که در مورد نگرانی‌های امنیتی سؤال شد، افزود: «همچنین وظیفه من است که به اتباع ژاپنی هشدار دهم که مراقب باشند.»
شو، مرد ۲۷ ساله‌ای از فوشانِ نزدیک، گفت که او توان خرید مدل‌های مزدا که در حال بررسی آن‌ها بود را ندارد و احساس می‌کند برندهای چینی از نظر فناوری پیشرفت کرده‌اند، اما همچنان برای بازدید از خودروهای ژاپنی جذب می‌شود.
او گفت: «مردم گوانگ‌ دونگ به دلیل تأثیر پذیری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی هنگ‌کنگ و تایوان، به خودروهای ژاپنی علاقه دارند. آن‌ها حس لاکچری و رده‌بالا بودن را القا می‌کنند.»

منبع: روییترز

نظرات شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *