تعطیلی دولت آمریکا میلیاردها دلار هزینه دارد

تعطیلی دولت آمریکا میلیاردها دلار هزینه دارد؛ صنعت هوایی نخستین قربانی

در حالی که حدود ۷۰۰ هزار کارمند فدرال بدون حقوق به کار ادامه می‌دهند، کارشناسان هشدار می‌دهند کمبود نیرو در برج‌های مراقبت می‌تواند تا روز شکرگزاری پروازها را مختل کند. برآورد دفتر بودجه کنگره نشان می‌دهد تعطیلی فعلی، تا ۱۴ میلیارد دلار زیان به اقتصاد آمریکا وارد می‌کند.

اکنون که تعطیلی دولت وارد دومین ماه خود می‌شود، دولت ترامپ با اشاره به مشکلات سیستم هوانوردی کشور در حال فشار آوردن به دموکرات‌ها برای بازگشایی مجدد دولت است.
تخمین زده می‌شود که ۷۰۰,۰۰۰ کارمند فدرال جزو مشاغل «ضروری» محسوب می‌شوند و در حالی که دولت بسته است، باید بدون دریافت حقوق به کار خود ادامه دهند. با وجود اینکه کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی کمتر از ۲ درصد از این گروه را تشکیل می‌دهند، وضعیت آن‌ها توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است.
معاون رئیس جمهور، جی‌دی ونس، روز پنجشنبه هشدار داد که اگر کنترل کنندهها و سایر کارگران کلیدی خط مقدم هوانوردی که تحت فشار هستند، گزارش کار خود را متوقف کنند، اختلالات پروازی که در سراسر سامانه پخش شده است، می‌تواند وخیم‌تر شود.

 

 

او در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر بالقوه تعطیلی دولت بر برنامه‌های سفر روز شکرگزاری (Thanksgiving) گفت:ببینید، می‌تواند فاجعه‌بار باشد. واقعاً می‌تواند فاجعه‌بار باشد، چون… شما درباره افرادی صحبت می‌کنید که سه چک حقوقی خود را از دست داده‌اند. چهار چک حقوقی را از دست داده‌اند. چند نفر از آن‌ها سر کار حاضر نخواهند شد؟
کنترل‌کننده‌ها نخستین چک حقوقی خود را همین هفته از دست دادند.
ونس گفت:همه اینجا بسیار نگرانند که شاهد تأخیرهای بیشتر، فشارهای بیشتر بر افرادی باشیم که واقعاً سیستم هوانوردی را به کار می‌اندازند و مشکلات بیشتر هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای کارگران زحمتکشی که این جوهره درخشان اقتصاد آمریکا را واقعاً فعال نگه داشته‌اند، خواهیم بود.
با این حال، تأثیر تعطیلی دولت تا این لحظه نسبتاً کم بوده است. اوایل هفته، در یک کنفرانس خبری در فرودگاه لاگواردیا، شان پی. دافی، وزیر حمل و نقل، اذعان کرد که اختلالات نسبت به تعطیلی دولت قبلی کمتر بوده است. اما او استدلال کرد که سیستم هوانوردی همچنان شکننده است و کمبود ۳۰۰۰ کنترل کننده دارد تا به حد مورد نیاز برسد.
داده‌های شرکت تحلیلی سیروم (Cirium) نشان داد که عملکرد در چند هفته اول تعطیلی، متوسط و بالاتر از آن بوده و تغییر چندانی در فرودگاه‌های بزرگ آمریکا مشاهده نشده است. این شرکت همچنین اعلام کرد که هرگاه اختلالی رخ داده، بیشتر به آب‌وهوای منطقه شمال شرق مرتبط بوده است.
در همین حال، تعداد اختلالات پروازی مرتبط با کمبود نیرو نوسانات زیادی داشته است. برای مثال، بر اساس داده‌های اداره هوانوردی فدرال (FAA)، در ۷ اکتبر حدود ۵۳ درصد از تأخیرها به کمبود کارکنان مرتبط بود، اما روز بعد این رقم به تنها ۴ درصد کاهش یافت. به گفته دافی، پیش از تعطیلی دولت، به‌طور میانگین ۵ درصد از تأخیرها ناشی از مشکلات کارکنان بود.
تحلیلگران می‌گویند به‌طور کلی، خطوط هوایی خوش‌شانس بوده‌اند که تعطیلی دولت در دوره سنتی کم‌سفری شرکت‌های هواپیمایی رخ داد و آب‌وهوای ماه اکتبر نیز نسبتاً ملایم بوده است.
هنری هارتولدت، تحلیلگر هوانوردی و رئیس گروه تحقیقاتی اتمسفر (Atmosphere Research Group)، افزود: این زمانی است که خطوط هوایی معمولاً به دلیل کاهش تقاضای فصلی، تعداد پروازهای خود را کم می‌کنند. او اضافه کرد که در تماس‌های اخیر گزارش درآمد، چندین شرکت هواپیمایی اعلام کردند که قصد دارند پروازهای پاییزی و زمستانی خود را کاهش دهند تا عرضه را محدودتر نگه دارند و از مجبور شدن به کاهش قیمت‌ها اجتناب کنند.
او گفت که خطوط هوایی احتمالاً برنامه‌ریزی اضطراری نیز انجام داده‌اند، زیرا این نخستین باری نیست که با تعطیلی دولت مواجه می‌شوند.
کریس سونونو، مدیرعامل گروه تجاری خطوط هوایی آمریکا (Airlines for America)، اظهار داشت که یک عامل دیگر این است که خطوط هوایی در فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و درس‌های آموخته‌شده از دوران همه‌گیری را برای تقویت عملیات و بهبود تاب‌آوری خود به کار گرفته‌اند. او همچنین عملکرد اداره هوانوردی فدرال (FAA) را در پیاده‌سازی راهبرد‌ هایی برای سازگاری سریع‌تر با اختلالات، شایسته تقدیر دانست.
با این وجود، کمبود نیرو در فرودگاه‌های کلیدی در این هفته -از جمله کمبود نیرو در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس در آخر هفته و چندین مورد در فرودگاه‌های ملی ریگان واشنگتن و بین‌المللی اوهر شیکاگو- خبرساز شده است و شواهدی مبنی بر اینکه سیستم ممکن است به طور فزاینده‌ای تحت فشار قرار گیرد، وجود دارد.

 

بر اساس داده‌های سیروم، پنجشنبه نخستین نشانه از کاهش سرعت به طور گسترده بود. داده‌ها افزایش در لغو پروازها در سه فرودگاه بزرگ منطقه نیویورک و همچنین فرودگاه بین‌المللی لوگان بوستون را نشان دادند. اختلالات در فرودگاه‌های بزرگ می‌توانند به سرعت در کل سیستم هوانوردی سرایت کنند.
دافی و سایر مقامات دولتی گفته‌اند که این تعطیلی اثراتی فراتر از تأخیر در رسیدن آمریکایی‌ها به مقصد خواهد داشت.
بر اساس تخمین دفتر بودجه کنگره (CBO) که این هفته منتشر شد، اقتصاد ایالات متحده به دلیل این تعطیلی بین ۷ تا ۱۴ میلیارد دلار متضرر خواهد شد؛ زیرا کارمندان فدرال حقوقی دریافت نخواهند کرد و برنامه‌هایی که مزایای غذایی را برای آمریکایی‌های کم‌درآمد فراهم می‌کنند، ممکن است دچار اختلال شوند.
دافی در رویداد فرودگاه لاگواردیا گفت:ببینید، بسیاری از کنترل کننده های ما می‌توانند بدون این چک حقوقی اول سر کنند. آن‌ها ۱۰، ۱۵، ۲۰ سال است که در این شغل هستند… اما ما کنترل کننده های تازه‌کار زیادی داریم که هنوز در حال آموزش هستند و سطح درآمد بالایی ندارند و آن‌ها نمی‌توانند شرایط فعلی را تحمل کنند.
او اضافه کرد: اگر سطح کارکنان کافی نباشد یا اگر حواس‌پرتی در برج‌ها وجود داشته باشد، [کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی] سرعت فرود و پرواز در فرودگاه‌های مختلف سراسر کشور را کاهش خواهند داد. دافی گفت که ممکن است تأخیرهای بیشتر یا حتی لغو پروازها نتیجه این وضعیت باشد.
همچنین در معرض خطر، تلاش‌های برجسته دافی برای جذب و آموزش کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی بیشتر است؛ تلاشی که بخش حیاتی از کوشش دولت برای مدرن‌سازی سیستم حریم هوایی ملی محسوب می‌شود. در حالی که اداره هوانوردی فدرال (FAA) توانسته است آموزش کنترل‌کننده‌های جدید را در آکادمی خود در اوکلاهاما سیتی (که در طول تعطیلی دولت قبلی بسته شده بود) ادامه دهد، دافی این هفته هشدار داد که منابع مالی این آموزش‌ها ممکن است به‌زودی تمام شود و برخی از کارآموزان ممکن است از تصمیم خود برای کنترل کننده شدن صرف‌نظر کنند.
دافی گفت: برخی از کنترل کننده های جوان ما در آکادمی و برخی که برای کلاس بعدی آکادمی پذیرش شده‌اند، در حال انصراف هستند. او افزود: ما در حال حاضر شاهد این پیامد واقعی هستیم.
رابرت پوئنتس، معاون مؤسسه بروکینگز و رئیس سابق مرکز حمل و نقل اِنو (Eno Center for Transportation)، اظهار داشت: «لازم نیست نابغه باشید تا بفهمید که ارتباطی بین کارگرانی که چک حقوقی ندارند و روحیه آن‌ها وجود دارد.
او گفت که کنترل کننده ها در کشورهای دیگر مجبور نیستند با مسائلی دست و پنجه نرم کنند که همتایان آمریکایی‌شان با آن روبرو هستند، زیرا بسیاری از دولت‌ها برای این کار به شرکای بخش خصوصی یا سازمان‌های غیرانتفاعی متکی هستند. اما در ایالات متحده، «این‌ها در واقع کارمندان فدرالی هستند که درگیر فوتبال سیاسی تعطیلی دولت می‌شوند.»

منبع: واشنگتن پست

نظرات شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *