تغییرات اساسی در قیمتگذاری خودروهای داخلی
شورای رقابت در مصوبه اخیر خود (جلسه ۵۴۳ مورخ ۲۵ مرداد) سیستم قیمتگذاری خودرو را دگرگون کرده است. بر این اساس:
-
خودروسازان میتوانند به صورت مستقل قیمت محصولات خود را بر اساس فرمول «کاست پلاس» تعیین کنند.
-
سازمان حمایت فقط نقش نظارتی بر محاسبات قیمت خواهد داشت.
-
این تغییر برای خودروهای سواری بنزینی و دیزلی اعمال میشود.
-
خودروهای برقی از این قانون مستثنی هستند.
جزئیات مصوبه جدید
ماده ۱: تعاریف کلیدی
-
وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت
-
سازمان حمایت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
-
خودرو: خودروهای سواری تولیدی و مونتاژی
ماده ۲: تشخیص انحصار
-
بازار خودروهای سواری انحصاری تشخیص داده شد.
-
خودروهای برقی مستثنی هستند.
ماده ۳: مکانیسم قیمتگذاری جدید
-
قیمتگذاری بر اساس ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمتها
-
خودروسازان موظفند مستندات محاسبات را به سازمان حمایت ارائه دهند.
-
در صورت اختلاف، قیمت سازمان حمایت ملاک خواهد بود.
-
الزام به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده هر شش ماه.
ماده ۴: شرایط خریداران
-
حداقل سن خریدار: ۱۸ سال
-
ممنوعیت خرید برای دارندگان پلاک فعال خودرو
-
ممنوعیت خرید برای کسانی که در ۴۸ ماه گذشته (ایران خودرو و سایپا) یا ۲۴ ماه گذشته (سایر شرکتها) خودرو خریدهاند.
تأثیرات این تغییرات
✅ مزایا:
-
افزایش انعطافپذیری خودروسازان در قیمتگذاری
-
کاهش بوروکراسی قیمتگذاری
-
امکان رقابت قیمتی بین تولیدکنندگان
⚠️ چالشها:
-
نگرانی از افزایش قیمتها در شرایط انحصاری
-
نیاز به نظارت دقیق بر محاسبات هزینه
-
احتمال سوءاستفاده در غیاب رقابت واقعی
