گزارشهای جدید از منابع معتبر حوزه بازی، از جمله دیجیتال فاندری (Digital Foundry)، تأیید میکند که کنسول جدید نینتندو سوییچ ۲ (Nintendo Switch 2) به جای تکیه بر فناوریهای AMD، از دو نسخهی متفاوت از فناوری اختصاصی DLSS انویدیا (NVIDIA DLSS) بهره میبرد؛ تصمیمی که نقش مهمی در بهبود عملکرد گرافیکی این دستگاه دارد.
DLSS که مخفف Deep Learning Super Sampling است، با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، وضوح بازیها را بدون نیاز به قدرت پردازشی اضافی افزایش میدهد. نینتندو برای بهرهگیری بهینه از این فناوری در دو حالت «دستی» و «داک»، از دو نسخه مجزا استفاده کرده است:
🔹 نسخهی Fat DLSS: مشابه نسخهی مورد استفاده در رایانههای شخصی است و وضوح بازیها را تا 1080p افزایش میدهد. این نسخه در صحنههای متحرک عملکردی طبیعیتر و روانتر دارد و آثار مصنوعی (Artifacts) کمتری تولید میکند.
🔹 نسخهی DLSS Light: نسخهی سبکتر و جدیدتر این فناوری است که امکان ارتقای وضوح تصویر فراتر از 1080p و حتی تا 4K را در حالت داک فراهم میکند. البته در صحنههای متحرک کمی افت کیفیت مشاهده میشود، اما سرعت پردازش بالاتری دارد و برای کنسولهای دستی گزینهای منطقی تر است.
به گفته کارشناسان، اجرای نسخهی کامل DLSS به توان سختافزاری بیشتری نیاز دارد، از همین رو نینتندو برای حفظ تعادل بین کیفیت و کارایی، هر دو نسخه را در سوییچ ۲ ترکیب کرده است.
در حال حاضر هیچیک از بازیهای انحصاری نینتندو از DLSS استفاده نمیکنند، اما بررسی بازیهای غیر انحصاری مانند Cyberpunk 2077، Star Wars Outlaws و Hogwarts Legacy نشان میدهد که هر دو نسخهی این فناوری در کنسول جدید فعال هستند. این تصمیم میتواند تجربه بصری بازیکنان را در سطحی بیسابقه ارتقا دهد.
